Briefadres aanvragen
Wanneer kan ik een briefadres krijgen?
Inschrijven op een briefadres is alleen mogelijk als een van de volgende situaties voor u geldt:
- U hebt geen woonadres. Een tijdelijk logeeradres of een adres op een vakantiepark is geen reden voor een briefadres. U hoort zich dan in te schrijven op dat adres met een woonadres.
- U woont in een zorginstelling (verpleeg- en/of verzorgingstehuis), gevangenis of een blijf-van-mijn-lijfhuis.
- U gaat tijdelijk naar het buitenland en wilt een adres in Nederland houden. Dit kan alleen als u korter dan 8 maanden weggaat.
- Soms kunt u ook een briefadres aanvragen omdat dit voor u veiliger is. De burgemeester beoordeelt of dit voor u geldt.
Adres van de gemeente als briefadres
Heeft u meer hulpvragen en wilt u een briefadres aanvragen op het adres van de gemeente?
Neem dan contact op met burgerzaken door te bellen naar (0345) 477 700. De gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een briefadres bij de gemeente.
Als een hulpverleningstraject gewenst is, wordt na het aanvraagproces van het briefadres actief hulpverlening aangeboden.
Voorwaarden
Het briefadres waar u zich inschrijft moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Het moet een bestaand adres zijn in de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG).
- Het moet een fysiek adres zijn. Een postbus (bijvoorbeeld van PostNL) kan niet.
- Het moet een woonadres zijn. Geen bedrijfspand. Uitzondering: u kunt wel het kantooradres van een blijf-van-mijn-lijfhuis of opvanghuis als briefadres gebruiken. Dat kan alleen als het kantoor op een ander adres zit dan de opvang.
- Er moet iemand op het adres wonen en daar ingeschreven staan. Het mag dus geen leegstaande woning zijn.
- Er mogen maximaal 2 personen een briefadres hebben op hetzelfde adres. Behalve als het om een gezin gaat. Een gezin telt als 1 persoon.
- U kunt het briefadres maximaal 4 weken van tevoren aanvragen.
- U staat als woningzoekende ingeschreven bij KleurrijkWonen.
Geldigheid
Het verschilt per situatie hoe lang een briefadres geldig is. De einddatum van uw briefadres staat in de brief die u krijgt als uw aanvraag is goedgekeurd. Wilt u het briefadres ook na deze datum blijven gebruiken, dan moet u zelf een nieuwe aanvraag doen voordat de termijn verloopt. U krijgt hier geen bericht van.