Binnenstadsvisie

We willen dat Culemborg de meest aantrekkelijke (binnen)stad van de omliggende regio is. Een aantrekkelijke binnenstad is gezellig en levendig. Daarvoor moet het nodige gebeuren. Onze ambitie is te verwoorden in de volgende zin: ‘Culemborg wil een gastvrije en aantrekkelijke bestemming worden voor inwoners en toeristen.’

De visie staan drie kernvragen centraal:

  1. Hoe zetten we het beste profiel voor de binnenstad neer met een grote aantrekkelijkheid en een levendig ondernemersklimaat?
  2. Wat is er nodig om de binnenstad voor inwoners van Culemborg, investeerders, vastgoedeigenaren, bewoners van de binnenstad en toeristen aantrekkelijk te laten zijn?
  3. Op welke belemmerende (ruimtelijke) factoren moeten acties worden ondernomen om te komen tot een aantrekkelijke binnenstad?

Randvoorwaarden

Om deze visie waar te maken, moet er worden voldaan aan de volgende randvoorwaarden:

  • Aantrekkelijkheid: ruimtelijke inrichting van groen, bereikbaarheid en locaties;
  • Regels: beleid en regelgeving die past bij het streefbeeld van de visie;
  • Samenwerking en regie: gezamenlijke invulling door maatschappelijke partners;
  • Bronpunt: minimaal 1 publiekstrekker als economische motor van de binnenstad;
  • Marketing en promotie: een gevarieerd, bereikbaar en vindbaar vrijetijdsaanbod.

Actieplan

Het actieplan is gericht op de daadwerkelijke uitvoering van verbeteringen om de binnenstad aantrekkelijker te maken. De doelen van het actieplan zijn:

  • Een aantrekkelijke binnenstad die invulling krijgt door acties
    gericht op een levendige en gezellige marktplaats van economische en culturele activiteiten en de goed gevulde ‘schatkist’ met historie en water benutten als inspiratiebron voor ontwikkeling.
  • Inhoud geven aan de kwaliteit van de gebouwde omgeving, cultuur, handel en horeca.
  • Een actieprogramma geeft invulling aan de randvoorwaarden die bovengenoemde dynamiek mogelijk maakt.
  • Een werkbare structuur voor haalbare acties gericht op de ambitie.
  • Acties met breed draagvlak onder de maatschappelijke partners.
  • Een lange termijn programma met korte termijn acties.

De dynamiek van de maatregelen uit het Actieplan komen tot uitdrukking in:

  • Met gebruikmaking van de identiteit van de binnenstad een gastvrije en aantrekkelijke bestemming te worden voor inwoners en toeristen.
  • De beleving van de binnenstad verbeteren door een gastvrij en actief koopcentrum, gezellige horeca, het aangaan van experimenten met creatieve
    mensen en meer evenementen de ruimte geven.
  • Inrichtingsmaatregelen voor groen, straatmeubilair, fietsparkeren, de entrees van de binnenstad en aantrekkelijke verbindingen naar de binnenstad. Afspraken over de inrichting van terrassen. Aandacht voor parkeren en de bereikbaarheid van parkeerplaatsen. 
  • Het zoeken van een of meerdere trekkers als bronpunt en het samen met pandeigenaren aanpakken van leegstand van winkels.
  • Inhoud geven aan citymarketing.
  • Een nieuw meerjarenprogramma voor stadspromotie maken. Promotiemiddelen geven beter inhoud aan de kwaliteiten en de identiteit van de stad en worden door samenwerkende partijen consequent doorgevoerd in uitingen, communicatie en visualisatie.
  • Toerisme, cultuur en binnenstadondernemers zullen bij de stadspromotie goed moeten samenwerken.