Buitenlands document inleveren of ophalen

Buitenlandse documenten zoals een geboorteakte of huwelijksakte (brondocumenten) zijn nodig voor een juiste inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP). U moet deze documenten inleveren bij team burgerzaken van de gemeente waar u woont.

Buitenlands document inleveren

Voorwaarden voor het inleveren:

  • De akte moet in het Nederlands, Engels, Frans of Duits zijn gemaakt. Documenten die in een andere taal zijn gemaakt moeten eerst worden vertaald door een beëdigd vertaler. Kijk voor informatie op de website van INDexterne-link-icoon.
  • In veel gevallen moet het buitenlandse document gelegaliseerd zijn voordat het in Nederland gebruikt kan worden. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijdexterne-link-icoon.
  • Nederland is met ruim 100 andere landen aangesloten op het Apostilleverdrag. Deze landen hebben afgesproken dat  zij elkaars documenten accepteren als er een apostille (speciale stempel) op staat. Als een document een apostille heeft is verdere legalisatie niet nodig. Kijk voor meer informatie op de website van Nederland Wereldwijdexterne-link-icoon.
  • Maak een afspraak om het document/de documenten in te leveren of voor meer informatie.
  • Neem een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of een verblijfsdocument) mee naar de afspraak.

Buitenlands document ophalen

Heeft u bij gemeente Culemborg een originele akte of een document uit het buitenland ingeleverd voor de Basisregistratie Personen (BRP)? En heeft u een brief ontvangen waarin staat dat u het originele brondocument bij ons kunt ophalen? Voor het ophalen hoeft u geen afspraak te maken.

Wat heeft u hiervoor nodig

  • Een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of een verblijfsdocument)