Digitaal Opkopers Loket

Bent u een ondernemer die handelt in tweedehands goederen? Meld u dan aan als handelaar. Dit is verplicht en gaat via het Digitaal Opkopers Loket (DOL). Dit loket maakt melden gemakkelijk, betrouwbaar en veilig.

Waarom?

U wilt als ondernemer erop vertrouwen dat u geen gestolen spullen koopt. Dit is namelijk heling en dat is strafbaar. Daarom meldt u zich bij de gemeente aan als handelaar. Ook houdt u een digitaal register bij van uw aankopen en verkopen.

Hoe werkt het?

Via het Digitaal Opkopers Loket meldt u zich eenvoudig aan als handelaar. Het is een gratis register. U maakt een account aan en vult uw gegevens in. De gemeente en de politie ontvangen daar een melding van.We kunnen ter controle contact met u opnemen. 

Het loket voldoet aan de wetgeving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Alleen de medewerkers van het Team veiligheid kunnen uw gegevens inzien en eventueel de politie.

Koppeling Digitaal Opkopers Register (DOR)

In het Digitaal Opkopers Loket kiest u of u ook gebruik wil maken van het Digitaal Opkopers Register (DOR). In dit register registreert u eenvoudig en snel iedere aankoop. Het voordeel is dat u maar één account hoeft aan te maken. U voldoet bovendien direct aan de wettelijke eisen. U bent immers verplicht elke aankoop van tweedehandsgoederen te registreren. 

Het DOR staat direct in verbinding met (politie)registers van gestolen goederen. De politie kan dus direct reageren als iemand een artikel aanbiedt dat gestolen is.

Stop heling

Steeds meer handelaren controleren hun aankopen op www.stopheling.nlexterne-link-icoon. Ook registeren zij hun aankopen in DOR. Zo is het voor dieven steeds moeilijker om gestolen spullen te verkopen. Steeds vaker vindt de politie iets dat gesloten is terug.

Registreer u voor zowel DOL als DOR. Zo werken we samen aan een veilige leefomgeving.