Klacht over ambtenaar of bestuurder indienen

Bent u ontevreden over de manier waarop een medewerker van de gemeente omgaat met uw vraag of verzoek? Voelt u zich niet prettig behandeld of komt er maar geen reactie op een brief die u naar ons gestuurd heeft? Dan kunt u een klacht indienen.

Instructie tekst: Het indienen van een klacht is wat anders dan een bezwaar maken of melding doen. Als u het niet eens bent met een officieel besluit van de gemeente, stuur dan een bezwaar in. Is er iets kapot op straat, ziet u vervuiling of merkt u overlast? Doe dan een melding.

Een klacht indienen

U kunt uw klacht zowel schriftelijk, e-mail als online indienen met DigiD. Vermeld de volgende gegevens in uw klacht:

  • Uw naam, adres en woonplaats
  • Een omschrijving van uw klacht
  • De datum van de gebeurtenis

Stuur uw schriftelijke klacht naar:

Gemeente Culemborg
t.a.v. klachtencoördinator
Postbus 136
4100 AC Culemborg

Wat gebeurt er met mijn klacht?

De klachtencoördinator registreert uw klacht. U krijgt binnen een week een bericht met daarin een uitleg van de procedure en termijnen. 

De klachtencoördinator kijkt eerst of uw klacht aan alle eisenexterne-link-icoon voldoet. Is de klacht tijdig ingediend? Is de klacht bij de juiste instantie ingediend? Is of was er een mogelijkheid om een bezwaarschriftexterne-link-icoon in te dienen? 

Wanneer we uw klacht in behandelen nemen behandelt iemand die niet betrokken is bij de gebeurtenis uw klacht. Behalve als uw klacht gaat over een van de bestuursorganen.

Informeel gesprek

We proberen altijd samen een oplossing te vinden. Dat gebeurt via een informeel gesprek met de leidinggevende van de medewerker waarover u klaagt. In dit (telefonische) gesprek kunt u uw klacht toelichten. De persoon waarover u de klacht heeft, kan daarop reageren. U ontvangt daarna schriftelijk bericht over de manier waarop dit gesprek verliep.

In alle gevallen bepaalt u of verdere behandeling nodig is. Als u na het gesprek tevreden bent met afhandeling van uw klacht, wordt uw klacht niet verder behandeld.

Formeel gesprek

Bent u niet tevreden? Dan gaat uw klacht naar de formele klachtbehandelaar. U wordt door de klachtbehandelaar uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek kunt u de klacht toelichten. Hiervan wordt een verslag gemaakt. Daarna legt de klachtbehandelaar uw klacht voor aan het college van burgemeester en wethouders. Het college van burgemeester en wethouders neemt dan een besluit over uw klacht.

De Nationale ombudsman

We zijn aangesloten bij de Nationale ombudsman. Bent u het niet eens met de reactie van de gemeente op uw klacht? Dan kunt u de Nationale ombudsmanexterne-link-icoon vragen om een onderzoek in te stellen naar de behandeling van uw klacht. Dit betekent dat u eerst een klacht bij de gemeente  moet indienen, voordat u de Nationale ombudsman inschakelt.

Kinderen en jongeren tot en met 18 jaar kunnen terecht bij de Kinderombudsmanexterne-link-icoon.

Contact klachtcoördinator

Voor de afhandeling van klachten heeft de gemeente Culemborg een klachtencoördinator. De klachtencoördinator is tijdens kantooruren bereikbaar via telefoonnummer 0345 477 700.