Melding ongewenst huurgedrag
Wat kan ik melden?
Woon-discriminatie
Een verhuurder mag een huurder niet kiezen op basis van nationaliteit, godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, handicap, seksuele gerichtheid of op welke grond dan ook.
Intimidatie
Verhuurders en verhuurbemiddelaars mogen niet intimideren. Bijvoorbeeld dreigen met opzeggen van het huurcontract. Of dreigen dat u geen elektriciteit meer krijgt.
3 maanden borg of meer
Verhuurders mogen maximaal 2 maanden borg vragen. Is het contract voor 1 juli 2023 afgesloten, dan mocht de verhuurder 3 maanden borg vragen.
Geen huurovereenkomst op papier
Een huurcontract moet altijd op papier staan. Op het contract moet een handtekening staan van u en de verhuurder.
Te hoge servicekosten
De servicekosten moeten eerlijk zijn. Verhuurders en verhuurbemiddelaars moeten ieder jaar een afrekening van de servicekosten sturen.
Geen informatie over rechten en plichten als huurder
Rechten en plichten over huren moeten altijd op papier staan.
Extra regels bij arbeidsmigrant
Het huurcontract mag niet aan een arbeidscontract vastzitten. Rechten en plichten moeten in een taal geschreven zijn die de arbeidsmigrant begrijpt.
Melden
U kunt uw melding doen via meldpuntverhuurderschap@culemborg.nl.
Sommige zaken meldt u niet bij de gemeente:
- Huurt u een woning in Culemborg en denkt u teveel huur te betalen ? Controleer dit op de website van de Rijksoverheid.
- Moet de verhuurder een kapot raam repareren maar gebeurt dit niet? Of moet er ander onderhoud worden gedaan? Kijk op de website van het juridisch loket wat u kunt doen.
- Bent u niet tevreden over KleurrijkWonen? Stuur een mail met uw klacht naar: klantvragen@kleurrijkwonen.nl. Komt u er samen niet uit? Dien dan een klacht in bij KleurrijkWonen.
Hoe lang duurt het?
U krijgt binnen 5 werkdagen een reactie. Als de verhuurder niet netjes verhuurt en zich niet netjes gedraagt dan gaan we daar iets aan doen. We proberen uw klachten binnen 4 weken op te lossen.