Reisdocument vermist of gestolen
Bent u uw reisdocument kwijt of is het gestolen? Geeft u dat dan zo snel mogelijk aan ons door. Dat is belangrijk om misbruik van uw document te voorkomen.
Belangrijk bij vermissing reisdocument
- Zodra u een reisdocument als vermist opgeeft, is deze niet meer bruikbaar. Geeft u een vermissing door en u vindt het reisdocument later terug, dan is deze niet meer geldig. Het gebruik van een teruggevonden paspoort of identiteitskaart is zelfs strafbaar.
- De melding is niet meer terug te draaien.
- Het is niet verplicht om uw gestolen of verloren reisdocument te vervangen. U moet wel in het bezit zijn van minstens één identiteitsbewijs. Stel dat u een paspoort kwijtraakt, maar u heeft nog een identiteitskaart, dan kunt u zich nog steeds identificeren.
- Vindt u toch nog uw reisdocument terug? Lever deze dan in bij de gemeente. Het is niet meer geldig, maar ook met een oud document is fraude mogelijk.
- Bij diefstal van uw reisdocument is het verstandig om aangifte te doen bij de politie.
Als u drie keer of meer binnen vijf jaar een reisdocument als vermist opgeeft, loopt u het risico dat het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uw gegevens opneemt in het Register paspoortsignaleringen. Ga dus zorgvuldig om met uw reisdocument.
In het buitenland
- Als u uw paspoort of identiteitskaart in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering.
- In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
- Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw paspoort of identiteitskaart kwijt of gestolen is. Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.
- Vraag een nooddocument aan bij de Koninklijke Marechaussee.