Wet Maatschappelijke Ondersteuning
Ondersteuning
Het doel van ondersteuning uit de Wmo is dat u zo zelfstandig mogelijk kunt blijven wonen. En dat u kunt meedoen aan de samenleving. Mogelijke ondersteuning uit de Wmo:
- huishoudelijke hulp
- woningaanpassingen
- een rolstoel of scootmobiel
- taxivervoer
- begeleiding, bijvoorbeeld dagbesteding of woonbegeleiding
- mantelzorgondersteuning
- respijtzorg, bijvoorbeeld logeeropvang
- beschermd wonen
Melding voor ondersteuning
Heeft u behoefte aan ondersteuning, dan kunt u contact opnemen met het Wmo-loket:
- maandag en woensdag van 09.30 - 12.30 uur
- vrijdag van 09.30 - 12.00 uur
Dit kan op een aantal manieren:
- telefonisch via 0345 477 700
- contact opnemen met Sociaal Team Culemborg
Als u melding doet bij het Wmo-loket, of bij Sociaal Team Culemborg, dan zal een van hen contact met u opnemen om het probleem met u te bespreken.
Bij ingewikkelde vragen, of wanneer er meer ondersteuning nodig is, wordt u uitgenodigd voor een gesprek. U bespreekt met de Wmo-consulent of medewerker van het Sociaal Team wat uw problemen zijn en wat u zelf nog kunt. En wat u nog kunt met hulp van andere mensen. Er wordt gekeken of er een algemene voorziening is waarmee u geholpen bent. Dit is vaak een makkelijk toegankelijke oplossing waar u tijdelijk gebruik van maakt. Als het nodig is, regelt het Wmo-loket voor u een persoonlijke oplossing vanuit de Wmo: een maatwerkvoorziening.
Zelf hulp organiseren
Momenteel is de wachttijd erg lang door krapte op de arbeidsmarkt. Dit speelt niet alleen bij team Wmo, maar ook bij de zorgaanbieders. Daarom kunnen we aanmeldingen voor tijdelijke hulp in de huishouding, bijvoorbeeld na een operatie, niet aannemen. Dat vinden we ontzettend vervelend. We doen ons uiterste best om de vragen zo snel mogelijk op te pakken. We raden u aan om tijdig na te gaan wie in uw eigen netwerk hulp kan bieden.
Als u al hulp in de huishouding ontvangt, maar de indicatie is verlopen, maakt u zich dan geen zorgen. Als u tijdig een verlenging heeft aangevraagd, dan kan die hulp gewoon doorlopen. Ook als u nog wacht op een reactie van de Wmo. We vergoeden deze hulp met terugwerkende kracht, zodra uw aanvraag door een medewerker kan worden opgepakt.
We vragen uw begrip en hopen dat u waar mogelijk zoekt naar tijdelijke oplossingen in uw eigen netwerk. Kijk ook eens op: Zelf huishoudelijke hulp regelen via Culemborg kan meer